Olkkajärven retkeilyreitti

Olkkajärven retkeilyreitti sijaitsee Vikajärvellä, noin 20,9 kilometriä Rovaniemen keskustasta Sodankylään päin. Olkkajärven retkeilyreitti kuuluu Napapiirin retkeilyalueeseen. Napapiirin retkeilyalue on ympärivuotiseen retkeilyyn soveltuva erämainen luontokohde. Maiseman erityispiirteinä ovat karut peräpohjalaiset vaarat, rannattomat ja vetiset aapasuot sekä Raudanjoki komeine koskineen ja rehevine rantametsineen. Retkeilyalueella on monipuolinen reitistö taukopaikkoineen.

Olkkajärven retkeilyreitin alkumatka on helppokulkuista pitkospuureittiä ja polkua Suoluontopolun opasteita seuraten. Olkkajärven retkeilyreitti erkanee Suoluontopolusta noin 200 metriä lintutornin itäpuolella. Vajaan 9 kilometrin loppumatkalla ei ole pitkospuita kosteissakaan paikoissa.

Suopolulta erkaannuttuaan Olkkajärven retkeilyreitti kulkee ylös Rantakivaloiden loivaa rinnettä. Maasto on paikoin vetistä korpikuusikkoa ja ylöspäin kuljetaan rinnesuon reunaa. Reitti jatkuu kallioista selännettä pitkin kohti Rantakivalon lakea kääntyen sitten alas Korvanaapaa kohti.

Korvanaavan tuntumasta reitti jatkuu noin kilometrin matkan suon laidan metsäkaistaleella ja ylittää moottorikelkkailu-uran. Lähellä moottorikelkkailu-uran ylityskohtaa on suon reunassa lähde. Reitti kulkee paikoin vetisen Korvanaavan yli suosaarekkeen kautta. Tämän jälkeen reitti nousee jyrkkää rinnettä Korvavaaran laelle, ja laskeutuu Olkkajärven puolelle kuusikkokurua myöten, josta reitti jatkuu kärrypolkua pitkin kohti Korvalammen pohjoispäätä ylittäen matkalla pienen puron. Loppumatka reitistä kulkee räme- ja kangasmetsämaastossa Olkkajärven rantaan laavulle. Reittiä suositellaan vain patikointiin kesäaikana. Luokitukseltaan vaativan reitin yhdensuuntainen pituus on noin 10,4 kilometriä.

Lähellä retkeilyreitin alkua on Karhukummun laavu, tulipaikka, liiteri ja kuivakäymälä. Suoluontopolun varrella, Säynäjäojalla on laavu, tulipaikka, liiteri ja kuivakäymälä. Reitin päätepisteessä Olkkajärvellä on laavu, tulipaikka, liiteri ja kuivakäymälä.

Rovaniemen keskustasta Sodankyläntietä noin 22,1 km, josta oikealle Vaattunkikönkääntietä noin 2,1 km tien päähän pysäköintialueelle. Alkumatka könkäiden polkua pitkin, josta reitti erkanee noin 1,6 kilometrin jälkeen oikealle suoluontopolkua pitkin. Reitti erkanee suoluontopolusta noin 200 metriä lintutornin itäpuolella. Maastossa ei ole selkeää polkua, mutta reitillä pysyy oransseja maalimerkkejä seuraten. Napapiirin retkeilyalueelle pääsee myös Sodankyläntiellä liikennöivillä julkisilla kulkuvälineillä kohtuullisen lähelle reittejä. Vaattunkikönkään pysäköintialueelle on Sodankyläntieltä matkaa noin 2,1 km Vaattunkikönkääntietä pitkin. Vikakönkään pysäköintialue on Sodankyläntien läheisyydessä.