Mäntyvaara - Pohtimolampi ulkoilureitti

Mäntyvaara – Pohtimolampi ulkoilureitti on ensimmäinen ulkoilureittitoimituksella perustettu reitti Lapin läänissä. Reitillä voi kulkea sulanmaan aikaan toukokuusta lokakuulle. Maastopyöräily on reitillä mahdollista omalla vastuulla, rakenteiden vuoksi reitti on vaativa maastopyöräilyyn.

Maastopyöräilyn helpottamiseksi on Mäntyvaaran ja Mellavaaran välisille suoalueille rakennettu vahvennettu polku. Talvella reitille tehdään hiihtolatu välille Mäntyvaara – Sinetänpään laavu. Ladun pituus on n. 7,8 km.

Reitti on osareitteinä helppo, mutta yhdellä kertaa käveltynä (27 km) reitti on vaativa pituutensa suhteen. Reitin voi jakaa karkeasti kolmeen osaan:

1. Mäntyvaara - Mellavaaran laavu

Polku on kuivilla maastonkohdilla hyväpohjainen ja alueen avosuot ylitetään pitkospuita pitkin. Reitti on merkitty oranssipäisillä tolpilla. Purojen varsilla on korpikuusikkoja ja rämepaikkoja. Kuivilla kankailla kasvaa sekä vanhaa että nuorta sekametsää. Alue on suosittua marjastusmaastoa. Osareitti on luokitukseltaan helppo. Mellavaarassa on laavu ja tulipaikka sekä puuliiteri.

2. Mellavaaran laavu – Sinetänpään  laavu

Polku on kuivilla mailla hyväkulkuista ja avosuot ylitetään pitkos- puita pitkin. Reitti on merkitty oranssipäisillä tolpilla. Metsät ovat sekametsää ja ennen Pissinperää polku kulkee korpipaikan läpi. Talvella ylläpidettävä hiihtolatu osuus päättyy Sinetänpään laavulle. Mellavaarassa reitti ylittää metsäautotien ja Rovaniemi – Pello moottorikelkkareitin. Osareitti on luokitukseltaan helppo.

3. Sinetänpään laavu  - Pohtimolampi

Sinetänpään laavulta alkaa koko reittiosuuden haastavin osuus,  koska ennen Pohtimolampea ei ole palveluvarustusta. Reitti sijaitsee osan matkaa lähellä Sinettäjärveä, joten maisemal- lisesti reitti sijaitsee kauniilla alueella. Polku on hyvin merkitty ja hyväkulkuinen. Ojanvarsilla on korpikuusikoita, muuten metsä on mäntyvoittoista sekametsää. Kosteimmat kohdat on varustettu pitkospuilla

Reitti tulee Sinettäharjuntielle, jota pitkin jatketaan n. 1,5 km Kulkkusenvaaran kohdalle, josta reitti poikkeaa taas metsäalueelle. Noin 7 km jälkeen reitti yhtyy jälleen Sinettäharjuntielle ja ylittää Sonkajoen. Joen ylityksen jälkeen saavutaan Pellontielle. Reitti kulkee Pellontien vasenta reunaa myöten.

Pellontieltä käännytään vasemmalle Näkkivaarantielle josta heti oikealle Karhulammentietä noin 2 km. Tieltä oikealle opasteiden mukaan polkua pitkin noin 700 m, jonka jälkeen alkaa tie. Reitti päättyy Pohtimolammen matkailualueelle. Osareitti on luokitukseltaan helppo, mutta palveluvarustuksen puuttuminen asettaa retkeilijöille haasteita.

Rovaniemen keskustasta Ratakatua ja edelleen Korkalovaarantietä yhteensä noin 4,3 km, josta oikealle Mäntyvaarantietä noin 1,7 km pysäköintialueelle. Reitille pääsee myös Korkalovaarantien pysäköintialueelta, läheltä Mäntyvaarantien risteystä tai Korkalovaaran ulkoilureittiä pitkin.