1. Rasti: Erilaisuus ja vastakohdat ympäristössä

1 AISTIT

Laitetaan silmät kiinni, hengitetään rauhallisesti. Käydään aistit yksi kerrallaan läpi. Mitä korvat kuulevat? Mitä nenä haistaa? Miltä maa tuntuu jalkojen alla? Vetäjä pyytää osallistujia avaamaan silmänsä ja kertomaan, mitä he näkevät edessään? Mitä suu saisi syötäväksi luonnosta ja miltä se maistuisi?

2 LUETAAN OUNASVAARAN KOIVUN SADUN ENSIMMÄINEN OSA

“Ounasvaara ja Pöyliövaara ovat sisaruksia. Ne kohoavat molemmin puolin Kemijoen rannalla, ja molemmat ne ovat kallioiset ja tiheän metsän peittämät. Mutta jos kiipeää vaaran laelle, huomaa heti, miten eriluontoisia sisarukset ovat. Ounasvaara on vanha, vakava ja tasainen luonteeltaan. Juurelta et voi nähdä itse lakea, se kohoaa vähitellen yhä korkeammaksi, ja kun pitkän vaelluksen jälkeen saavut huipulle, on näky valtava ja suurenmoinen. Asumattomia erämaita ja vaaroja silmänkantamattomiin. Pöyliövaara on taas aivan toisen luontoinen. Kun tahdot kiivetä vaaran laelle, saat kavuta äkkijyrkkää rinnettä. Maisema vaaran laelta on ystävällinen ja viljelty, talot sievissä riveissä kuin tulitikkutalot ainakin.”


3 LUONNOSSA ON ERILAISUUKSIA JA VASTAKOHTIA, MITÄ SINÄ NÄET?

Kerrotaan jokainen vuorollaan, mitä erilaisuuksia ja vastakohtia näkee ympärillä olevasta luonnosta. Voidaan katsoa eteenpäin, oikealle sivulle, vasemmalle sivulle ja taaksepäin.


4 NÄYTÄ ERILAISIA TAPOJA LIIKKUA YMPÄRISTÖSSÄ

Keksitään erilaisia tapoja liikkua sekä kokeillaan vastakohtia liikkumisessa esim. nopeaa liikettä, hidasta liikettä, pientä/vahvaa, heikkoa/vahvaa liikkumista, pelokasta/rohkeaa liikkumista, hyppimistä, ontumista, hiipimistä jne. Voidaan tehdä kaikki yhtaikaa tai yksi esittää eri versioita muille.


5 ERILAISISSA YMPÄRISTÖISSÄ LIIKKUMINEN

Pohditaan, miten eri puolilla maailmaa eri olosuhteet vaikuttavat liikkumiseen ympäristössä. Voisi pohtia vastaavaa Suomen olosuhteissa eri vuodenaikoina. Sitten yhdessä tehdään liikkumista eri olosuhteissa esim. liukas jää, tiheä viidakko/metsä, kuuma polttava hiekka, upottava suo, kivikkoinen maasto, ruohikko, vesi jne. Keksitään myös erilaisia tilanteita kuten vaikkapa kuralätäkössä hyppimistä, kuvitellun painavan kiven kantaminen paikasta toiseen, hyttyset hyökkäävät kimppuun,


6 KUVITELLUSSA SADUN MAAILMASSA LIIKKUMINEN JOSSAIN SATUROOLISSA / ELÄYTYMINEN

Jokainen keksii itselleen jonkun satuhahmon/mielikuvitusolennon, jonka kautta osallistuja liikkuu sadun maailmassa. Se voi olla esimerkiksi tonttu, peikko, robotti, lohikäärme, hirviö, muumipeikko, hattivatti, menninkäinen, noita, keijukainen jne. Kuvitellaan ja keksitään erilaisia tapoja ja erilaisissa ympäristöissä liikkumista sadun maailmassa. Voidaan miettiä, millaiset olosuhteet sadun maailmassa on. Esimerkiksi siellä tuntee olevansa kuin höyhen, jolloin liikkuminen on kevyttä ja sitä lentää tuulen mukana. Siellä ei meinaa pysyä pystyssä, satuhahmo pyrkii pysymään tasapainossa itsensä kanssa. Sadun maailmassa liikkuminen voi olla pomppimista, kyykkykävelyä, pyrähdyksiä, raskasta, kun maa vetää jalkoja alaspäin, lennetään kivillä, taikasauva määrittää jokaisen liikkumista, kävellään kuin kuussa. Sadun maailmassa voi olla maaperä: limainen/tahmea, jalkoja kutitteleva, vetinen maaperä. Maa tärisee jatkuvasti satuhahmon jalkojen alla jne.

 

7 KUKA TAI MIKÄ VOISI ASUA EDESSÄ AVAUTUVASSA MAISEMASSA/YMPÄRISTÖSSÄ

Jokainen sanoo 1-3 eläintä, jotka voisivat asua edessä olevassa ympäristössä. Miksi? Kerro jokin eläimen kokema tilanne/tapahtuma, minkä eläin on kokenut. Sitten tehdään sama kuin edellä mutta kuvitellaan millainen mielikuvitusolento/satuhahmo voisi asua edessä olevassa ympäristössä. Miksi asuu, mitä mielikuvitusolento/satuhahmo on tuntenut ja kokenut. Millaisia ilon hetkiä hän on saanut ympäristöstä.



8 LOPUKSI

Jokainen sanoo 1-4 sanaa edestä olevasta ympäristöstä esim. kaunis paikka, värikäs, valoisa, paljon kiviä jne.

Vinkit sadun käsittelyyn on tehnyt Mika Harjumaa.


Kohteen reitit

Lataa GPX-tiedosto
  • Leveysaste
    66.5017974069506
  • Pituusaste
    25.7829130248112
Ladataan...
Ladataan...